السلام عليكم ورحمة الله

HAPPY FAMILY

Nama Anak2ku sayang....

Maksud nama2 anak kami......

BIL

NAMA ANAK

MAKSUDNYA

1

HANA

Kebahagiaan, Rezeki tanpa kepayahan

2

BATRISYIA

Cerdik/ Pintar

3

HASYA

Kesempurnaan

4

BASIIRAH

Yang bijak / Pengetahuan

5

HASIIB

Berketurunan Mulia

6

BASYIRIIN

Yang memberi Berita Baik

7

HUSNA

Yang lawa / Yang Baik / Salehah/ Bernilai

8

BASYIIRAH

Penyampai Berita Gembira

PERMATA HATIKU


Slideshow

CALENDAR SEPANJANG TAHUN

LAGU DAKWAH

18 Nov 2008

Rawatan Keputihan


Sumber artikel: http://www.hamidarshat.com/

Apakah perlu dibuat jika keluar keputihan

Perlu saya tekankan di sini bahawa wanita-wanita yang mengalami keputihan perlu menemui Doktor untuk menyiasat apa puncanya. Jmalang pun tidak berbau, kadang-kadang keputihan adalah disebabkan oleh ketumbuhan kanser pada pangkal rahim. Doktor akan memeriksa peranakkanya untuk mengesan sesuatu jenis penyakit ketumbuhan.

Tidak semua masalah tentang keputihan disebabkan penyakit merbahaya. Tetapi adalah lebih baik mengambil langkah berjaga-jaga.

Ujian-ujian khas

Beberapa ujian-ujian perlu dilakukan oleh doktor dan ini termasuk:

i) Kaji-kuman

Sedikit contoh lendir diambil dari kemaluan untuk dua jenis ujian.
a. pemeriksaan terus dengan mikroskop samada kuman bakteria, kulat seperti monilia, trichomona atau lain-lain.
b. Ujian culture dan sensitivity
Kuman bakteria boleh disemai dalam media kultur. Oleh itu doktor dapat menentukan jenis bakteria dan jenis ubat yang sesuai untuk merawat pesakit.

ii) Ujian pap smear

Beberapa ujian akan dilakukan seperti ujian pap smear untuk mengesan kanser pangkal rahim. Ujina ini adalah khusus dilakukan ke atas wanita-wanita yang pernah hamil dan melahirkan bayi terutama mereka yang di dalam lingkungan umur tiga puluh tahun ke atas. Ujian pap smear merupakan satu ujian di mana sedikit contoh lendir dari pangkal reahim diambil dan dikaji oleh pakar sel dengan alat mikroskop. Sel-sel biasa boleh dibezakan dari sel-sel luarbiasa khususnya sel-sel kanser.

Ujian pap smear adalah penting demi untuk mengesan kanser pangkal rahim (cervix) di peringkat awal kerana hasil rawatan dalam peringkat ini adalah sangat memuaskan.

Kanser pangkal rahim berkait rapat dengan faktor umur, sosio-ekonomi, kekerapan hamil, kekerapan melahirkan, persetubuhan.

Rawatan

Rawatan bagi penyakit jangkitan kuman adalah mudah setelah diketahui apa jenis kumannya. Bagi kuman ‘monilia’ misalnya rawatan khusus ialah ubat anti-biotik nystatin yang biasanya dimasukkan ke dalam kemaluan. Ia berbentuk peluru dan dipanggil sebagai pessary. Ia perlu dimasukkan ke dalam faraj untuk setiap hari selama 7-10 hari.

Ubat ini juga boleh dimakan sebagai tablet.

Untuk kuman Trichomona rawatan khusus ialah dengan pemberian ubat anti-biotik flagyl yang boleh diberi secara tablet mahupun pessary.

Sekarang ini terdapat banyak jenis ubat pessary yang dimasukkan ke dalam faraj dan mengandungi beberapa ramuan yang boleh membunuh segala jenis kuman. Ubat jenis ini berkesan hanya untuk jenis jangkitan kumann di faraj dan pangkal rahim sahaja. Bagi penyakit gonorhea rawatan khusus baginya ialah ubat penicillin yang biasa diberi secara suntikan atau sebagai pil makan . Setengah daripada kuman-kuman bakteria khususnya gonorrhea telah menjadi kebal atau resistant pada penicilin. Oleh itu lain-lain jenis ubat perlu digunakan.


No comments:

Doa Memohon Kerahmatan Allah

Tasbih, Tahmid & Takbir

Menghitung hari............

HARI ISTIMEWA

thanks..

JellyMuffin.com - The place for profile layouts, flash generators, glitter graphics, backgrounds and codes