السلام عليكم ورحمة الله

HAPPY FAMILY

Nama Anak2ku sayang....

Maksud nama2 anak kami......

BIL

NAMA ANAK

MAKSUDNYA

1

HANA

Kebahagiaan, Rezeki tanpa kepayahan

2

BATRISYIA

Cerdik/ Pintar

3

HASYA

Kesempurnaan

4

BASIIRAH

Yang bijak / Pengetahuan

5

HASIIB

Berketurunan Mulia

6

BASYIRIIN

Yang memberi Berita Baik

7

HUSNA

Yang lawa / Yang Baik / Salehah/ Bernilai

8

BASYIIRAH

Penyampai Berita Gembira

PERMATA HATIKU


Slideshow

CALENDAR SEPANJANG TAHUN

LAGU DAKWAH

29 Nov 2008

Fakta tentang diet


1) Minyak zaitun adalah salah satu daripada pilihan minyak yang menyihatkan. Walaubagaimana pun menurut Alice H.Lichtenstein, Gershoff Profesor di bahagian Sains Nutrisi dan Polisi di Friedman School of Nutrition Science and Policy di Tufts University, Boston, minyak canola dan minyak kacang soya juga mempunyai lemak tepu yang rendah dan ia turut mempunyai asid lemak Omega-3. Kesemua jenis minyak ini mengandungi 110 kalori setiap satu sudu besar.

2) Setengah cawan tofu mengandungi 11g lemak dan ia menyamai kentang goreng Mc Donalds saiz kecil. Namun kebanyakan lemak didalam tofu adalah lemak jenis tak tepu. Namun kacang soya dan apa sahaja makanan yang dihasilkan dari kacang soya turut mengandungi serat dan protein dan ini menjadikan tofu sebagai pilihan diet terbaik. Sebaiknya, jangan terus bertukar kepada makanan soya rendah lemak.


3) Anda boleh mengurangkan berat badan dengan meminum minuman berais. Setiap 25 gelen ais batu boleh mengurangkan satu paun daripada berat badan.


4) Telur adalah sarapan pagi yang kaya dengan khasiat dan ia membantu anda sentiasa kenyang dan mengurangkan jumlah pengambilan makanan anda sepanjang hari. Satu kajian terkini yang dijalankan di Wayne State University di Michigan mendapati mereka yang makan sejumlah 340 kalori semasa bersarapan termasuklah 2 biji telur dan roti bakar bersama jelly/jem akan merasa kenyang berpanjangan daripada mereka yang makan jumlah kalori yang sama daripada krim keju mahupun yogurt. Selain itu, mereka yang mengambil telur juga akan mengambil secara purata lebih kurang 274 kalori sepanjang hari. Telur mempunyai lebihan protein dan inilah yang menyebabkan anda mudah kenyang dan dapat mengurangkan pengambilan makanan dalam sehari.


5) Membantu membakar lemak - Teh hijau dapat membantu mempercepatkan tingkat metabolisme kerana pengaruh antioksidannya yang membantu hati berfungsi lebih efektif. Satu kajian yang dilakukan diAmerika terhadap lelaki yang mempunyai berat badan berlebihan memperlihatkan perubahan kerana setelah minum teh hijau tiga kali sehari, mereka dapat membakar 200 kalori sehari.

No comments:

Doa Memohon Kerahmatan Allah

Tasbih, Tahmid & Takbir

Menghitung hari............

HARI ISTIMEWA

thanks..

JellyMuffin.com - The place for profile layouts, flash generators, glitter graphics, backgrounds and codes